Carnaval in Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Angelike - WaarBenJij.nu Carnaval in Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Angelike - WaarBenJij.nu

Carnaval in Baños

Door: Angelike

Blijf op de hoogte en volg Angelike

20 Februari 2012 | Ecuador, Baños

Al verscheidene keren heb ik carnaval meegemaakt in Ecuador. Het eerst in Puerto Lopez waar Hein en ik in een hotel zaten zo’n 20 meter van het muziek gedoe. De héééle nacht lagen we in bed op een continu ka-boem – ka-boem. We deden geen oog dicht en dat twee of drie nachten lang. Het feest begint in het weekend en gaat door tot dinsdagavond.

Ook in Vilcabamba heb ik carnaval meegemaakt waar het meer een folkloristisch feest was. Optochten, water gooien te pas en te onpas, en muziekbandjes maar die stopten s’avonds tussen 9 en 10 uur. Ook waren er allerlei activiteiten zoals paardenshow, markten etc. etc.

Nu ben ik tijdens het Carnaval in Baños en omdat het hotel aan de rand van de plaats ligt horen we van de muziek maar flarden.
Waar je het wel merkt is in de hotels. Alles zit tjokvol, zelf privé mensen bieden kamers te huur aan. Hier in het hotel moest ik tijdelijk mijn kamer afstaan aan een chico die gereserveerd had. Het enige wat er op zat was twee nachten in een dormitorio te slapen waar je met vier wildvreemden op één kamer met stapelbedden slaapt. Erg goed geslapen heb ik niet maar ik had het toch leuk getroffen. Een van de chica’s was de Nederlandse Anne die al drie maanden in Peru in een kindertehuis had gewerkt. Nou dat leverde stof tot uitwisselen. Hele verhalen en foto’s kijken! Verder adressen uitwisselen van de goedkopere maar toch leuke hotelletjes! Nou dat is hier altijd handig want leuke niet te dure hotels worden moeilijker te vinden.
Ook met carnaval moet je blijven zitten waar je zit want een ander hotel is moeilijk te vinden en op de straten rijden heel wat dronken automobilisten, dus zelfs als de buschauffeur nuchter is blijft rijzen toch een risico. Het wordt je afgeraden. Pas (as)woensdag wordt het weer veilig op de wegen als ze allemaal hun askruisje gehaald hebben.

Momenteel zijn ze met vuurwerk bezig vanaf het plein voor de thermaalbaden. Meer knallen dan vuurpijlen en klinken er weer flarden muziek. Ook zitten er een stel duidelijk aangeschoten jongeren te giebelen en luidruchtig rond het zwembad.

Morgen ga ik met mijn camera de straat op om te zien wat er zoal gebeurt. Vandaag zag ik zoveel verschillende veelkleurige mensen van verschillende dorpen of etnische groepen. Een van de favoriete kledij was, lange zwarte rokken met vaak knalroze truitjes aan en daaroverheen een turquoise blauw vest (of net andersom). Een paar instappers / wandelschoenen een zwarte hoed en het haar in een lange staart, dat vaak omwikkeld is met een reep stof. Alle straten staan vol met kraampjes én met auto’s en het zwembad zat weer mutje vol.
Morgen zal ik wel weer bekijken of het te doen is om het warme water in te gaan. Ik zit hier toch tot zeker woensdag vast.
Morgen kan ik ook weer in mijn eenpersoons kamer, wat ik heel prettig vind maar ik zal het gezellige kletsen wel weer missen.

Groetjes,
Angelike

Ps. Mocht je mijn stukjes niet meer willen ontvangen laat het dan even weten want dan haal ik je uit de mailinglist!

• 20 Februari 2012 - 10:54

Liesbeth Wuite:

Hoi Angelike,
    Na Aswoensdag wordt het daar rustiger, maar hier voor de MOV wordt het drukker. Donderdag nemen we het Vastenactieprogramma helemaal door en zondag staan we in alle kerken in Arnhem. We proberen ook 3 Athiopische maaltijden, gekookt door Clara, uit en daarna gaan we zelf koken op 1 en 15 maart. Die laatste keer kun je erbij zijn als je dan terug bent.
    Veel plezier en nog een fijne tijd,
    Liesbeth.

• 23 Februari 2012 - 12:41

Anneke Hermsen:

Fijn dat het goed gaat, mooie foto,s en hopelijk blijft het weer je meezitten, Monique's buik en meiske groeien lekker en flink beweging ook
    groeten uit een fris Arnhem.

• 27 Februari 2012 - 14:37

Hallo Angelike:

Weer mooie foto's en goed om een mooie indruk te krijgen van dit land. Ik zie toch veel truien aan. Is het daar wat frisser of zijn dat meer mensen uit de bergen?