Thermaal badderen - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Angelike - WaarBenJij.nu Thermaal badderen - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Angelike - WaarBenJij.nu

Thermaal badderen

Door: Angelike

Blijf op de hoogte en volg Angelike

13 Februari 2012 | Ecuador, Baños

Thermaal badderen…!

Vanmiddag ben ik weer naar het thermaalbad geweest en had er niet aan gedacht dat het zondag was. My goodness, als pieren in een potje! Zo druk met vooral Andinos in lokale kledij. Ze komen uit de omringende dorpen om van het water van de Virgen (maagd) te genieten.

Na het omkleden komt er een heel programma van douchen. Heel wat shampoo en zeep gaat erdoor. De haren worden uitgebreid gewassen en ieder ander deel ook. Vooral de heren maken er een wedstrijd van wie het meeste schuim kan produceren. Teen voor teen wordt ingezeept alsof ze hun voeten in geen jaren gewassen hebben? Nou dat valt mee want het is een schoon volkje. De dames gaan onder de warme douche maar de heren trotseren het koude stortbad als of het een wedstrijd is wie het flinkst is. Nou, ze gaan in ieder geval van top tot teen schoon het thermaalbad in dat maagdelijk schoon zou kunnen zijn. Maar het bad bestaat al wat langer en hier en daar is de verf niet meer ‘jedat’. Daarbij zit er in het water veel zwavel en nog een heleboel andere stoffen volgens het bord boven de kleedcabines.

Nu ik binnen ben laat ik er dan toch maar van proberen genieten. Het water was lang niet zo heet als vorige keer maar nog steeds aangenaam warm en ik wist me naar een plaatsje langs de kant te wurmen. So far, so good. Het is leuk om de kinderen, de ouders met kinderen en hele families gade te slaan vanaf mijn plekje. Een paar meisjes vonden die buitenlandse vrouw wel leuk en zwommen constant voor, achter en onder me door, luid giebelend!

Na een uurtje, tegen vier uur, begon het water te zakken en iedereen kwam van zijn bankje om zo lang mogelijk in het warme water te kunnen zijn. Ik gaf het met mijn lange lijf als een van de eersten op en ging vragen waarom het water zo laag werd. Nou alles moest schoongemaakt worden en vanavond om 6 uur konden we weer in het warmere bad beneden dat inmiddels volgelopen was.
Er waren meerdere mensen met grote slangen en bezems bezig om alles weer piekfijn schoon te maken en morgen zou het bovenbad weer schoon en opnieuw gevuld zijn. Op zich prima en hygiënisch maar om 4 uur al? Later bedacht ik me dat aan het strand het feest ook rond vier uur afgelopen was want men wilde voor het donker (6 uur)weer in hun dorpen aankomen en dan is 1,5 tot 2 uur rijden de gewoonste zaak van de wereld! In ieder geval in Ecuador!

Mij is duidelijk geworden dat ik of ’s morgens of ’s avonds naar het thermaalbad zou moeten gaan en dat het er verantwoord hygiënisch aan toe gaat. Alleen niet in het weekend gaan vanwege de pieren in één potje!

Saludos,
Angelike

  • 13 Februari 2012 - 18:18

    Willemien:

    wat leuk te lezen hoe het er aan toe gaat bij dit thermaal bad. Geniet ervan.

  • 15 Februari 2012 - 14:41

    Janne Geraets:

    Als pieren in een potje schreef je. Moest even denken aan terminaal - baden. Maar wel vreemd dat het water kouder was, of komt dat doordat jouw huid anders is?
    Geniet er goed van Angelike

  • 15 Februari 2012 - 16:38

    Angelike:

    Nou Janne, dat het water kouder of warmer is ligt blijkbaar aan de bronnen en hoe actief de berg is. Gisteren was het warmste bad 'gloeiend' heet. Na met een teen proberen hield ik het voor gezien. Enkele mannen probeerden het na eerst onder het koude stortbad te gaan staan en dan even het hete water in. Langer dan een minuut is er niemand ingebleven. Blijkbaar niet met voldoende koud water gemengd. Vandaag zal het wel een stuk afgekoeld zijn!
    Groetjes aan allen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

St. Inti Huasi

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2014

Kraam wijkmarkt voor st. Inti Huasi

10 Maart 2012

Weer thuis

01 Maart 2012

Gauw weer thuis

28 Februari 2012

Noodweer

20 Februari 2012

Carnaval in Baños
Angelike

Actief sinds 01 Sept. 2010
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 31619

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 31 Maart 2015

2015 Naar Ecuador voor St. Inti Huasi

03 Januari 2014 - 14 Februari 2014

In Ecuador voor St. Inti Huasi

04 Januari 2012 - 02 Maart 2012

St. Inti Huasi

15 September 2010 - 10 November 2010

Mijn vijfde reis naar Ecuador

Landen bezocht: